Tuesday, January 31, 2012

Blå Huset åter utan ledning















Foto: GW 2009

Enligt lokaltidningen ger Stadsmissionen nu upp Blå Huset. ”Det är en för svår uppgift” förklarar missionen. För två år sedan vann Stadsmissionen upphandlingen av de kommunala fritidsgårdarna i Tensta och Bromsten. Ett krav var att få verksamheterna att fungera efter tio års kaos. Men nu ger man alltså upp. Stadsmissionen ska enligt överenskommelsen driva verksamheterna till februari 2013 tills en ny upphandling hunnit bli klar.

Jag tror Stadsmissionen säkert har en normalkompetent organisation och personal som i princip skulle kunna driva en fritidsgård och jag såg fram emot deras övertagande för två år sedan. Att de nu på egen begäran drar sig ur säger mera om uppgiftens svårighet och framför allt om den nonchalans och inkompetens som stadsdelsförvaltningens ansvariga under tio år visat. Förvaltningens tjänstemän har försvårat det kaos som pågick på Blå Huset mellan åren 1998-2009 genom att förbjuda medarbetare att tala om det, sparka dem som ändå gjorde det och maskera missförhållandena genom att framhålla Blå Huset som ”flaggskepp” i Tensta. Observera - när det var dags att skriva upphandlingsdokumentet 2009 var det just dessa förvaltningstjänstemän som skrev den mycket missvisande och förvanskade beskrivningen av Blå Huset.
Stadsmissionen tog därför över en verksamhet på falska grunder. (Jag vet eftersom jag såg dokumentet.)

Att bygga upp fritidsgården i Tensta kräver kompetens och exceptionella resurser. Och kompetensen finns närmare än man tror. Lokalpolitiker, det är dags att göra ett ordentligt jobb den här gången.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bra sagt! Efter detta har de inte råd att klanta sig en gång till!

10:49 PM  

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se