Sunday, February 26, 2012

Oprofessionellt kulturarbete i Tensta



















Stadsdelsförvaltningen Spånga-Tensta har tagit sig vatten över huvudet. Man försöker sedan i höstas att producera en kulturplan för Tensta. Kulturförvaltningen i stan har också tagit intryck av argumenten för en kulturplanering: på Järvaområdet satsas varje år kanske 30 skattemiljoner i drift på olika verksamheter som sysslar med kultur. Flera av verksamheterna fungerar dåligt och det saknas en övergripande planering. Olika offentliga aktörer kör sitt eget race (Svenska Bostäder bygger kulturhus i Husby), verksamheter läggs ned eller sparas improviserat (Kulturskolan i Tensta), viktiga institutioner kan i åratal vanskötas utan att någon reagerar (Blå Huset och Rinkeby Folkets Hus).


Kulturförvaltningen har nyligen avslutat en hemlig kulturöversyn av Tensta. Det synliga resultatet är att man nu understöder stadsdelsförvaltningens försök att åstadkomma en kulturplan.

I januari hade jag således ett möte med kulturförvaltningen. Man försökte pressa mig till att delta i en ”lokal samtalsgrupp” bestående av bl.a. Kulturskolan, Tensta Konsthall och Kulturhuset Tensta Träff. Jag förklarade tydligt varför mitt deltagande är olämpligt. Efter en vecka erbjöds jag 50.000 extra av kulturförvaltningen till Tensta Träff för att delta i sådana möten. Jag avböjde åter igen.

Idag debatteras Tensta Konsthalls obskyra ekonomiska transaktioner med Bukowskis och Lundin Petroleum och jag tackar försynen för att inte vara en del av den soppan. (Se DN-artikeln ovan.)

Stadsdelsförvaltningen kan aldrig samordna Kulturhuset Tensta Träff, Kulturskolan och Tensta Konsthall till ”ökat samarbete, effektivitet och en kulturplan” vilket man hoppas. Det är profilerade verksamheter med egna mål. Kulturskolan i Tensta är nedläggningshotad. Man måste inom ett år visa radikalt förändrade resultat för att få fortsätta existera. Tensta Konsthall är ett riskprojekt som just har kört i diket och som inte kommer att lära sig av vurpan. Kulturhuset Tensta Träff finns egentligen inte annat än som idé. Kulturskolan måste förändras inifrån. Tensta Träff blir ett kulturhus när stadens politiker tillåter det. Men Tensta Kontshall kan man inte associeras med idag.

Kulturförvaltningen har en märklig styrmetod som är ökänd och oftast leder till kollaps i kommunikationen. Man har interna hemliga målsättningar som man försöker tvinga på kulturaktörerna ”på fältet” medels ekonomiska morötter istället för att möta professionella kulturarbetare med respekt, öppna kort och allvar.

En kulturplan för Järvaområdet är fortfarande nödvändig men det som nu pågår är inte seriöst. En kulturplan ska göras av professionella med politiskt uppdrag och lokalt deltagande.





0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se