Föreningen Kulturhuset Tensta Träff 2004 - 2015.
På dåvarande Kulturkaféet i Tensta Träff bildade vi 2004 en paraplyorganisation för lokala föreningar i Tensta – Föreningen för Tensta Träff som senare förtydligades till Föreningen Kulturhuset Tensta Träff. Vi hoppades få medlemmar bland alla de föreningar som inte har egna lokaler, inte mycket pengar men vill utvecklas. I Tensta Träff hade 500 kvadratmeter lokaler stått tomma i 6 år. En skandal tyckte vi när många föreningar ropar efter lokaler. Vi uppmanades att formulera en ”vision” för ett lokalt kulturhus och att söka pengar från kommunen. Kommunen var även villig att överlåta sina 1000 kvadratmeter där lokaluthyrningen bedrevs i kulturförvaltningens regi.
Vi fick pengar för en projektledare i 6 månader 2006 men
valet det året satte stopp för övertagandet och inte förrän 1 januari 2009 kunde
föreningen ta över uthyrningsdelen. Fastighetsägaren SISAB hade redan innan skyndat sig att hyra
ut resterande tomma lokaler till en friskola.
Cirka 15 lokala föreningar ingick i paraplyorganisationen som
blev andrahandshyresgäst på Tensta Träff. För att hålla kostnaderna nere behöll
kulturförvaltningen hyreskontraktet. Om föreningen hade tagit över kontraktet
skulle allt blivit 25% dyrare p.g.a. av momsen. Ett avtal ingicks med kulturförvaltningen där
uthyrningsverksamheten reglerades i detalj. Ross Tensta gymnasium skulle fortsätta att alla skoldagar
reservera den stora Stockholmssalen som sin aula. Så kallade 0-taxeföreningar
skulle prioriteras. Öppetttider preciserades och villkor sattes upp. Men inga
beräkningar gjordes om hur mycket personal det behövdes, hur mycket löner skulle betalas ut.
Kulturförvaltningen överlämnade en verksamhet till föreningsdrift, avhändade
sig arbetsgivaransvaret men behöll kontrollen över verksamheten, fick den
mycket billigare än tidigare och stoppade på så sätt all utveckling av Tensta
Träff.
Föreningarna tog över verksamheten under stor tvekan. Man
menade att om Tensta Träff inte blir något mer än lokaluthyrning då kan
kommunen lika väl fortsätta att ha ansvar. För föreningarna var renovering av
lokalerna en prioriterad fråga. Tensta Träff stod klart 1984 och behövde en
uppfräschning, tillgängligheten ses över, parkeringsfrågan lösas. Om vi ska
utveckla ett lokalt kulturhus måste grundläggande saker fungera, ansåg
föreningarna.
Jag anställdes av föreningen på halvtid som
utvecklingsansvarig. Min erfarenhet av många års projektledning och lokal
föreningskännedom var tillgångar jag tog med i arbetet. Dessutom valdes jag
till ordförande för själva paraplyorganisationen. Den något ovanliga
situationen skapades att jag både var arbetsgivare och anställd, en situation
som ändå kontrollerades av starka kassörer och revisorer i organisationen och
min egen noggrannhet att hålla isär rollerna.
Att arbeta med offentligfinansierade projekt av typen ”lokal
utveckling” och ”social mobilisering” där projektledare å ena sidan har ett
offentligt uppdrag men å andra sidan ska understödja civilsamhällets önskemål
är ofta en svår balansgång mellan uppdragets riktlinjer och respekt för
målgruppen. Jag hade aldrig något offentligt uppdrag att utveckla Tensta Träff
men en stor förväntan från det lokala föreningslivet att lyckas förmå
Stockholms stad att satsa. Min uppgift var att försöka förverkliga tenstaföreningarnas
dröm – ett lokalt kulturhus drivet av det lokala föreningslivet. De var mina
uppdragsgivare.
Fyra grundläggande frågor utkristalliserades:
- grundläggande renovering av lokalerna
- modern audiovisuell teknik
- full finansiering av personal
- lösning av parkeringsfrågan
Med en egen programverksamhet försökte vi 2009-2012 engagera
föreningarna och tillföra det ”extra” som behövdes utöver lokaluthyrningen. En
rad samarbeten och program genomfördes. Se: http://tenstatraff.se/wp-content/Projekt-och-sammarbeten-på-Kulturhuset-Tensta-Träff-2008-2012-komplett.pdf 2011 började kulturförvaltningen dra ner på våra
verksamhetsbidrag. 2013 varnade vår kassör för konkurs. Under 8 månader 2014
hölls vi i ovisshet om huruvida kulturskolan skulle flyttas till våra lokaler.
2015 hade kulturförvaltningen sammantaget dragit ner 47% av
verksamhetsbidraget. Under sådana förhållanden kan ingen programverksamhet
planeras och genomföras.
Under den här perioden fick kulturförvaltningens s.k.
strategiska avdelning en ny chef vilken utmärkte sig genom en utbildning som ”kaospilot”. Man
påbörjade ett ”utvecklingsprojekt” kallat ”Växtplats” som inbegrep 5 stadsdelar
i Stockholm inklusive Tensta. Länge var det oklart vad detta projekt handlade
om men det har visat vara Tensta Träff. Den strategiska avdelningen började
leta efter kritik mot Kulturhuset Tensta Träff, först trevande och otydligt och
senare i klartext och personligt. Under 2014 hade vår styrelse 3-4 möten med
centrala tjänstemän i kulturhusets strategiska avdelning. Vi förstod inte vad
förvaltningen ville. Osäkerheten var stor ang. flytten av kulturskolan. Först
vid ett möte den 13 januari 2015 framförde kulturförvaltningens strategiska
avdelning följande:
- Tensta Träff har för få besökare
- Tensta Träff har för få och passiva medlemsföreningar
- Tensta Träff har ingen programverksamhet och allt som gjorts har varit dåligt
- Gregor Wroblewski är fel person att leda verksamheten, bland annat på grund av att han har en blogg och inte vill samarbete med Tensta Konsthall
- och styrelsen uppmanades att sparka mig
Den 19 maj i år sade kulturförvaltningen upp vårt
samarbetsavtal från 2009. Den 9 juni bekräftade kulturnämnden uppsägningen av
Föreningen Kulturhuset Tensta Träff. Till årsskiftet är det slut och Föreningen Kulturhuset Tensta
Träff läggs ned.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home