Wednesday, January 04, 2017











Foto: Pekka Pääkkö, Lokaltidningen Mitti Tensta Rinkeby

När ingen lyssnar flyttar Gregor


NYHETER 
På flera sätt har Gregor Wroblewski format Tensta. Efter 33 år flyttar han nu från stadsdelen och efter sig lämnar han bland annat en konsthall, en marknad och ett tomrum för många.
- Jag hade hoppats att någon skulle ta till vara på min erfarenheter, men ingen efterfrågar dem, så jag flyttar.
– Titta på det där konstverket, i åtta år har jag försökt få dem att restaurera det, det har flagnat. Det är inte så våldsamt värdefullt. Men det är en del av Tensta, säger Gregor Wroblewski, när han pekar på en målning på torget.
Det är också han – en del av Tensta.
Och liksom konstverket på fasaden har även hans senaste åtta år varit slitsamma och satt sina spår.
Nu väljer han att lämna Tensta. För gott.
– Jag hade hoppats att någon skulle ta till vara på min erfarenheter. Jag sköt upp flytten i ett år. Men ingen efterfrågar dem.
I 33 år har han bott och arbetat i och för Tensta. Han har lagt grunden till mycket av det kulturutbud som idag finns att tillgå i Tensta. Han grundade Tensta konsthall, som han drev i sex år, innan en intressekonflikt blossade upp och han tvingades lämna det han arbetat hårt för att bygga upp. Han var också en av dem som startade Tensta marknad och boxningsklubben.
– Hela min tid i Tensta har gått ut på att vara engagerad och göra skillnad i stadsdelen. Det har varit roligt att vara med och starta upp nya verksamheter och bygga upp något.
Parallellt med sina yrken har han drivit Tenstabloggen. I den har lagt fram exempel som beskriver problematik som finns i stadsdelen.
– Bloggen har nog irriterat många och kanske också lett till att jag inte fått vissa jobb.
Senaste åren upplever han, att han ”fått fajtas”, för konsthallen, för Tensta träff och frågor som han tycker är viktiga. Samtidigt har han, i sitt hem, tagit hand om sin pappa hans sista åtta år i livet.
Hur det kommer sig att Gregor Wroblewski väljer att gång på gång engagera sig i Tensta samhällsutveckling. Kan han inte riktigt svara på.
Men det är tydligt att han fortfarande brinner. På kafébordet framför honom ligger en artikel som handlar om det civila rådet i Tensta. Det är något nytt som han gärna skulle ha varit delaktiga i. Just nu pågår en konflikt där de involverade föreningarna kritiserar samarbetet med stadsdelsförvaltningen.
– Det är viktigt att stärka relationen mellan civilsamhälle och förvaltningen. De skulle behöva anställa mig, för att få igång det här.
En av grundidéerna med civila rådet är att det är lokalsamhället själva som bäst vet hur problem bör lösas hos dem i samarbetet med stadsmakterna.
Det är precis vad Gregor Wroblewskis första blogginlägg handlar om som han postade för tio år sedan.
Det kan mycket väl bli ett framgångsrikt recept för Tenstas utveckling och ett ”vad-var-det-jag-sa” som kommer att fortsätta eka i Tensta långt efter att Gregor Wroblewski lämnat stadsdelen.
Igår, den 27 dec, gick flyttlasset till Sala och med sig tog han sitt stora engagemang. Där sitter han redan i styrelsen på Aguélimuseet.
– Flytten känns märklig. Jag lämnar så mycket engagemang och hela mitt vuxna liv bakom mig tillsammans med vänner och bekanta. Det känns lite som att rycka upp rötterna.
– Jag funderar fortfarande om jag gör rätt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se