Saturday, June 19, 2010

PR-amatörer i Tensta med dold agenda








Vissa offentliga aktörer i stadsdelen anser att ”bilden” av Tensta är fel och måste ändras. Kommunala verksamheter och tjänstemän är periodvis speciellt upptagna av att motivera sin verksamhet genom att ”ändra bilden av Tensta”. Man föreställer sig att massmedia förmedlar en ”negativ bild” som orsakar problem i stadsdelen och som måste ersättas med en ”positiv bild” som följaktligen, tror man, fixar problemen i Tensta. Även vissa fria aktörer ser som sin huvuduppgift att syssla med denna PR-verksamhet.

I slutet av 1990-talet hade jag insyn i stadsdelsförvaltningens s.k. stab. Det var kärnan i förvaltningsledningen och huserade högst upp i det nu rivna förvaltningshuset. Där funderade man ofta över hur Tensta skulle marknadsföras. Man ansåg att ”kultur” var Tenstas specialitet och därmed skulle marknadsföringen gå ut på att Tensta är ”kulturstadsdelen”.

Hjulstaskolan är en av landets sämsta skolor vad gäller betygsresultat. 50% av eleverna går ut 9-an med ofullständiga och mycket låga betyg. Kulturgeografen Roger Andersson i Uppsala anser att skolpengen orsakar ett negativt urval av lågpresterande elever i Hjulstaskolan. Familjer med studietradition och ambitioner sätter sina barn i mer ”svenska” skolor medan rektorn regelbundet föräras medaljer och får folk att tro att Hjulstaskolan är en mycket bra skola. I skolpengens tid används PR och reklam som medel för att locka elever.

Blå Husets fritidsverksamhet betraktades som stadsdelsförvaltningens ”flaggskepp”. 1998 satsades 16 miljoner i renovering och ombyggnad av huset. Under 2000-talet förändrades verksamheten från fritidsgård för ungdomar till en specialverksamhet för socialt belastade vuxna upp till 25. Årligen satsades 5 miljoner på Blå Huset för att härbärgera en liten grupp ”värstingar” medan ungdomsgruppen i åldern 13-20 förlorade en fritidsgård. Detta fick man inte säga och än mindre kritisera inom förvaltningens avdelning för barn- och ungdom. Fältassistenter som i teorin ska vara en expertgrupp i socialt förebyggande arbete belades med munkavle av sina chefer. Ingen negativ uppmärksamhet fick riktas mot flaggskeppet.

Idag finns två internetsajter som har ambitionen att ”ändra bilden av Tensta”. De drivs av fria aktörer i stadsdelen. Här talas inte om segregation, arbetslöshet, låga inkomster, höga sjuktal, dåliga skolor, lågt valdeltagande, mordbränder eller ungdomskravaller. Istället utmålas Tensta i glättiga färger. Ingen konstruktiv eftertanke förekommer utan en hurtig skönmålning som får en att undra vilka intressen som egentligen står bakom….

Här är sajterna: http://tensta.blogg.se/ http://www.lovetensta.se/

1 Comments:

Anonymous Annelie said...

Gregor!
Du har valt att kritisera min blogg och jag vill gärna kommentera det du skriver.

Jag flyttade till Tensta 2002 och började att blogga om min stadsdel i samband med bomässan 2006. Min avsikt har sedan första början varit att ge min bild egen av Tensta, vilken till övervägande del är positiv. Som jag skriver i min presentation är min förhoppning ”att tenstabor ska känna igen sig och folk från andra platser ska se nya sidor av Tensta”. Jag väljer i stort sett bort att rapportera om det negativa, helt enkelt för att jag tycker att media gör detta alldeles utmärkt. Det händer dock att jag skriver om de problem som onekligen finns i vår stadsdel. Min avsikt har aldrig varit att ”ändra bilden av Tensta”, som du skriver, utan att nyansera den. Bland annat vill jag lyfta fram aktuella arrangemang som utställningar, teatrar, konserter och offentliga samtal. Jag har också strävat efter att låta andra röster än min egen komma till tals.

Du insinuerar i sin blogg att jag har en dold agenda för det jag gör. Jag kan försäkra dig att så inte är fallet. Jag skriver på min fritid och har aldrig tjänat en krona på min blogg. Jag styr helt själv över vad jag publicerar.

Eftersom jag under mina år som bloggare även har studerat, arbetet och bildat familj har ambitionsnivån varierat. Som du säkert vet tar den en hel del att skriva, fotografera, redigera och publicera, samt att svara på de mejl och kommentarar som kommer till bloggen. Den senaste tiden har jag haft mycket liten tid för min blogg och därför endast lagt upp korta notiser om vad som är på gång i stadsdelen. Men tidigare år har jag skrivit flera långa inlägg där jag analyserat, kritiserat och reflekterat. Ofta med fokus på möjligheter jag ser. Titta gärna i arkivet.

Under våren har jag arbetat på Ross Tensta gymnasium som lärare i svenska som andraspråk. Mitt engagemang har alltså varit fokuserat på mina elever. Jag har ändå valt att driva bloggen vidare, främst för att jag vet att den är uppskattad bland många människor som varje dag lever och arbetar i Tensta. Jag beklagar att du inte tillhör dem, men tycker det är trist att du väljer att framställa min blogg som du gör. Du kan ju helt enkelt bara strunta i att läsa vad jag skriver.

Ha en bra sommar!

Hälsar
Annelie Drewsen
Tensta.blogg.se

9:54 PM  

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se