Wednesday, August 01, 2007

Tensta Marknad 2007












Affisch: M. Huovila

Nu har den 20: de Tensta Marknad genomförts och det är dags att se framåt. Undertecknad var anställd ”motor” för marknaden de fem första åren, men nu är jag orolig. Idag bör vi åter påminna oss om vad Tensta Marknad är för något. Den startades med 3 grundidéer: stärkande av civilsamhället, skapande av lokala traditioner och uppmuntrande till samhällsengagemang. I Tensta och Rinkeby har stadsdelsfestivaler genomförts sedan 70-talet. Då Södra Järva var nytt ville aktiva föreningar skapa hemhörighet i området. Det fanns en samsyn mellan föreningslivet och kommunen. Staden stöttade och föreningarna gjorde jobbet. Tensta Marknad har således sociala och lokala utvecklingsmål. Därför är den också en politisk angelägenhet.

Idag står vi vid ett vägskäl. De senaste 5 åren har Tensta Marknad drivits av kommunanställd personal och föreningslivet har inte spelat huvudrollen. Tensta Marknad har förvisso aldrig kunnat genomföras utan en anställd projektledare. Men Tensta Marknad har heller aldrig kunnat motiveras om inte många generationer aktivister bidragit med obetalt arbete.

Vid årsskiftet kommer den nybildade paraplyorganisationen Föreningen Tensta Träff att ta över ansvaret för uthyrningsverksamheten på Tensta Träff. Det vore naturligt att ansvaret för Tensta Marknad också förvaltades av detta föreningscentrum. Här kommer de idéella krafterna och tenstaborna att mötas. Här kommer de lokala föreningarna att råda. I den miljön kan marknaden leva vidare så som det var tänkt. Men stadsdelsnämnden måste även i fortsättningen avsätta pengar för marknaden och Svenska Bostäder hitta nya samarbetspartners i lokalsamhället. Det civila samhället kan och vill. Men inte utan pengar.


Gregor Wroblewski

ordförande för Föreningen Tensta Träff
http://www.tenstatraff.se/

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se