Friday, August 01, 2008

Akut kris i det förebyggande ungdomsarbetet i Tensta

Foto: En av Stockholms första fältassistenter i slutet av 1950-talet, Marianne Borgelin.

Med anledning av att Lokaltidningen Mitti rapporterar om halvering av antalet fältassistenter i Spånga-Tensta föreslår jag ett samarbete med ABF-Västerort - en kurs i förebyggande fältarbete med fritid som metod.

Yrket ”fältassistent” infördes i Sverige 1956-57. Det s.k. ungdomsproblemet började bli en omdiskuterad samhällsfråga. Först ut var Göteborg och Stockholm. Under 50- och 60-talen löd fältarbetet i Stockholm under Barnavårdsnämnden. I slutet av 70-talet övergick så huvudmannaskapet till fritidsnämnden. Av tradition har fältassistenterna i Stockholm utfört ett ”förebyggande ungdomsarbete med fritid som metod”. Det betyder att arbetet inte haft någon myndighetsutövning, varit uppsökande och byggt på frivillighet och förtroende. Kring 1980 bildades Riksorganisationen För Fältarbete http://www.rif.o.se/om_rif.htm och samlade olika kategorier av fältarbetare i hela Sverige. Bl.a. utarbetades en definition av vad fältarbetet är för något – den s.k. RIF-definitionen. Sedan arbetet utvecklats till sin fulla kapacitet för ca. 30 år sedan har gruppen fältassistenter utgjorts av ca. 40 st heltidsanställda fältare runt om i Stockholm.

Sedan 1996 då Stockholm splittrades i stadsdelsnämnder har yrkesgruppen genomlevt en kris. Yrkeskunnandet från tidigare generationer fältassistenter har inte förts vidare. Yrkesidentiteten har börjat erodera bort. Under åren 1996-2004 förekom inga gemensamma träffar bland Stockholms fältassistenter. Skilda stadsdelsnämnder har inneburit olikartade synsätt på yrkesrollen. Olika arbetsgivare har haft olika förväntningar på fältassistenterna. Fältarnas status som ”lokala experter” har inte vidmakthållits och löneutvecklingen har blivit därefter.

Jag var anställd som fältassistent 1989 – 2000 och 2004-2007. Fram till 1996 hade jag ”områdesarbete” som en del av min arbetsbeskrivning. Som del av mitt förebyggande arbete hörde projekt som Café Mafé och Tensta Boxningsklubb (civildepartementet PLUS-projektet början av 90-talet), Tensta Marknad (Fritid Spånga 1987-1993) och Tensta Konsthall (Stadsdelsförvaltningen Spånga-Tensta 1998-2003). Ett förebyggande ungdomsarbete med fritid som metod har i min yrkesutövning inneburit allt från lägerverksamhet till internationella ungdomsprojekt och igångsättande av lokala traditioner.

Detta instrumentella synsätt på fritidsverksamhetens förebyggande roll har försvunnit från det uppsökande ungdomsarbetet i Spånga-Tensta. Därför föreslår jag en ABF-kurs för nya intresserade grupper (medborgarvärdar, fritidsledare, föreningsaktiva, nattvandrare) innehållande:
1. fältarbetets historik i Stockholm
2. förebyggande ungdomsarbete med fritid som metod
3. RIF-definitionen
4. relevant lagstiftning kring arbetet

Omfång 10 ggr med början januari 2009. Jag erbjuder mig att utarbeta en kursplan, leda och samordna kursen inom ramen för Föreningen Tensta Träff och i samarbete med ABF-Västerort. Lite pengar bör avsättas till ytterligare några föreläsare och kurslitteratur. En deltagaravgift bör tas ut.

Kurslitteratur:

1. ”Möten i mellanrummet”, Gothia, 2005 (ca. 250 kr)
2. ”Det goda samhället. Fritidens idéhistoria 1900-1985 i ett dramatiskt perspektiv”. Matts Mattsson, Fritidsforums förlag, 1989 (ca. 100 kr, finns fortfarande på Fritidsforum)

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det där låter som ett genomtänkt och konstruktiv förslag! Vilka som skulle vara behöriga för kursen/jobbet, undrar jag?

6:58 PM  
Blogger Imma said...

Jag tycker att detta låter som en riktigt eldsjäl, en som faktiskt tänker på våra barns framtid, hur vi alla kan välja att frivilligt arbeta för en bättre framtid.Det är bra...

5:07 PM  

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se