Tensta Marknad 2010 den sista?
Ansvariga tjänstemän ska i år inspirera och lära föreningar att driva marknaden. I år ligger budgetkalkylen på 780.000. Summan inkluderar kommunala bidrag och sponsring. Om det även i fortsättningen kommer att finnas pengar kan föreningslivet visst driva marknaden. Att som någon lokalpolitiker ifrågasätta Tensta Marknad genom att ställa den emot lokalt engagemang och ansvarstagande i Gamla Spånga är inte konstruktivt och leder bara till att hela fenomenet kollapsar och går i graven som Rinkebyfestivalen.
Tenstas befolkning byts ut till 50% på 5 år. Bara detta faktum gör att marknaden behövs. Man måste framför allt se den som ett "social-kulturellt projekt". Lokalt ansvarstagande och engagemang sammanförs med fest och gemenskap. Till det behövs en arvoderad samordnare, en motor, som för vidare idén med marknaden. Det kan även i fortsättningen vara en socialarbetare på stadsdelsförvaltningen. Kultur som metod i s.k. social mobilisering är inget främmande i socialt arbete. Det handlar bara om att uppgradera kompetensen på stadsdelsförvaltningen.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home