Wednesday, August 01, 2007

Tensta-Warszawa för två papp










Medan vi väntar på bättre tider i Tensta kan jag tipsa om Warszawa!
Under hela februari pågår flera intressanta konstutställningar. Där sjuder den samtida konstscenen. Historia skapas, nya gallerier uppstår och den polska konsten drar till sig internationella aktörer. Center for Contemporary Art – Palac Ujazdowski visar ”1,2,3… Awangarda” t.o.m. den 28 februari. Den unge dr Lukasz Ronduda som förestår centrets arkiv för konstnärers filmer 1968-83, redovisar 6 års forskning genom utställningen på 500 kvadrat. Han skapar samtidskonstens filmhistoria i Polen. Utställningen består av 6 teman som presenteras på ett enkelt, pedagogiskt och visuellt effektivt sätt. Omkring 60 filmverk ingår varav varje tema även innehåller nyproducerade ”kommentarer” till arkivets material. Varje avdelning har en stor projektion som visar de äldre verken. På mindre monitorer har konstnärer ur yngre generationer bjudits in att producera nya verk som förhåller sig till de äldre. T.ex. under 80-talet då Soldidaritet var förbjudet byggde konstnärer portabla tevesändare åt fackföreningen som piratsände sina meddelanden mitt under de statliga nyhetssändningarna. Konstnären Igor Krenz som själv idag sysslar med hemlig övervakning av presidentpalatset (!) har inbjudits att med ett nytt verk kommentera fackföreningens mediainterventioner. Under temat ”Games/Participation” som har ett eget rum visas tidiga sociala och lekfulla performances av föregångarna Zofia Kulik och Pawel Kwiek och de nya verken på samma tema har gjorts av de internationellt framgångsrika konstnärerna Pawel Althamer och Artur Zmijewski.

Utställningen är naturligtvis gjord för en polsk publik med avsikten att synliggöra den egna konstsituationen men fenomen som Ronduda kallar ”socialistisk konceptualism” på 70-talet ger även en svensk besökare perspektiv på den internationella konsten under 3 decennier. Materialet presenteras i ljusa salar med enkel inredning i omålad MDF. En engelsk introduktion fattas dock. Viktiga namn uppmärksammas inte av besökaren som inte kan polska. Fakta från kommunisttiden är ju inte europeiskt allmängods. Ett sådant informationsmaterial är under produktion eftersom utställningen kommer att visas i Bilbao, Stuttgart och eventuellt i London. Men redan nu är några timmar i ”1,2,3… Awangarda” väl värda en resa till Warszawa - för den kommer inte till Stockholm.

På samma våningsplan visas videoklassiker i utställningen ”Touch my Shadows”. Det är ett samarbete mellan Center for Contemporary Art och Goetz Sammlung i München curerad av Stephan Urbaschek och Milada Slizinska. I centrets rymliga salar med generös takhöjd visas 20 av världens nutida klassiker inom konstfilmen. Miljön är konsekvent mörklagd och verken projiceras stort. Det påminner om Documenta 2003. Här finns Fiona Tans pärla ”St Sebastian” hängande som ett diagonalt snitt i rummet, Ann-Sofi Sidéns psykologiska thriller ”I Think I Call Her QM” och Kutlug Atamans ”Women Who Wear Wigs” som visades på Tensta Konsthall 2001. Doug Aitkens ”Eraser” från 1998 visas på 7 projektioner som mycket elegant installerats på lika många väggar. Det är ett visuellt anslående konstverk från ett övergivet samhälle i Karibien som naturen återerövrar. Isaac Julians ”Fantôme Créole” är kanske vackrast. Som vanligt är rummet blåmålat med 4 stora skärmar i lätt konkav placering. Julian har utökat den tidigare versionen av ”Fantôm Créole” med material från verket ”True North” som bl. a. filmats i Jukkasjärvis ishotell. Båda verken visades på Brändström&Stene nära Vanadisplan i Stockholm i somras. Den nya versionen är en bred poetisk essay och publikens favorit på utställningen, bara den väl värd en resa till Warszawa. Andra konstnärer med kända verk är Janet Cardiff/George Miller, Rineke Dikstra, Douglas Gordon, Teresa Hubbard/Alexander Birchler, Tracey Moffatt, Diana Thater och Rosemarie Trockel. I Stockholm kommer vi inte att få se dem. Det finns ju inte en institution här som kunnigt följer konstnärernas filmproduktion….

Zacheta (National Gallery of Art) grundades i slutet av artonhundratalet av ett kulturfilatropiskt sällskap då Warszawa var en del av tsarryssland. Liksom Palac Ujazdowski är det en robust äldre byggnad med generösa ytor. Under hela februari visas chefen och fd ambassadören Agnieszka Morawinskas mönstring av 2000-talets polska måleri. Ett 60-tal av landets mest framträdande målare deltar i en utställning som kritiserats hårt för att sakna grundidé men här finns verk av Rafal Bujnowski, Leon Tarasewicz, Dominik Lejman, Agata Bogacka och Wilhelm Sasnal som förra året toppade tidskriften Flash Arts ranking av 100 internationella konstnärer!

Kritiken mot Morawinskas utställning handlar säkert också om att vissa anser att fel person har gjort utställningen. Polens kurator nummer ett är utan tvekan Anda Rottenberg. Hon var tidigare chef på Zacheta men avgick 2001 efter konflikten kring Maurizio Cattelans vaxpåve som konservativa krafter ansåg stötande och efter att den kände skådespelaren Daniel Olbrzychski stormat in på Zacheta och med sabel huggit ner Piotr Uklanskis fotoserie ”The Nazis” av skådisar i naziuniform från kända filmer – Richard Burton, Clint Eastwood, Roger Moore, Omar Sharif och Olbrzychski själv! Naturligtvis skedde det framför tevekameror.

Rottenberg gav för två år sedan ut den första riktiga genomgången av polsk konst 1945-2005. I Folkrepubliken var bokutgivningen omfattande och mängder av konstböcker producerades. Men Rottenbergs halvsekelgenomgång är den första sammanställningen genomförd ur ett internationellt perspektiv utan realsocialistisk ideologi. Den finns ännu inte på engelska. (Sztuka w Polsce 1945-2005, Anda Rottenberg, ISBN 83-89315-57-2).

Anda Rottenberg (programchef) och Tadeusz Zielniewicz (museichef) är de två projektledarna för Warszawas nya moderna museum om 35.000 kvadrat för samtidskonst som ska byggas alldeles intill Stalins gamla kulturpalats som blivit kulturminnesmärkt. I februari avslutas den internationella arkitekttävlingen med 178 inlämnade förslag som den välrenommerade juryn med bl.a. newyorkarkitekten Daniel Liebeskind och Sir Nicolas Sierota från Tate i London ska bedöma. Den 16-18 mars ordnas sedan en internationell konferens i det gamla kulturpalatset under mottot ”Vad är museets uppdrag?” då planerna för nybygget ska presenteras. Pengar är avsatta från staten och staden Warszawa för att bygga upp tre samlingar som ska utgöra grundplåten i museet. ”Museets egen samling” inriktar sig på internationell konst. ”Presidentens samling” (den kallas så) ska bygga på polsk konst från 1900-talet och ”Borgmästarens samling” innehålla dels Warszawas konstnärer och dels konst i stadsmiljö. Arbetet med det nya museet fungerar som en katalysator för hela konstlivet i Polen och vi kan se fram emot en mycket spännande utveckling nästgårds från Stockholm.

Warszawas första privata galleri i den nya generationen heter Raster och började som den ambitiösa tidskriften ”Raster” utgiven av unga konstvetare och författare. År 2001 skapade man samlingsplatsen, vardagsrummet Raster. I en stor sliten patriciervåning på femte våningen i ett bostadshus från 1800-talet i centrala staden, med soffor, bar och utställningsrum, samlas idag studenter till Rasters utställningar, litterära och musikaliska arrangemang. Raster är en lokal träffpunkt med hemkänsla men också ett effektivt galleri på de internationella konstmässorna. Man visar framför allt ledande konstnärer födda efter 1970. Rafal Bujnowski, Agata Bogacka och Wilhelm Sasnal är knutna till galleriet. Två andra intressanta konstnärer är Oskar Dawicki och Aneta Grzeszykowska. På Zachetas stora måleriutställning deltar Dawicki med en välgjord humoristisk tevepastisch på de kommersiella kanalernas försäljningsprogram. Han försöker övertyga tittarna att köpa en målning av Rafal Bujnowski, föreställande ett harskinn. Besökare på Raster kan under februari istället köpa med sig multiplar av kända konstnärer. Vad sägs om ett konstverk av Zbigniew Libera i upplaga om 5 för 500 spänn?

GW 07

Så här gör man billigt och snabbt en konstresa till Warszawa:
Avresa från Arlanda fredag kväll. Biljettpris ToR 650 SEK. Flygresan tar 1,5 timme. Boka här: http://www.norwegian.no/

Taxi till hotellet från Warszawas flygplats 75 SEK, tar 45 min.
2 nätter på hotellet Ibis i Gamla Stan. Adress: ulica Muranowska 2.
1.000 SEK för 2-bäddsrum. Boka här: http://www.infhotel.pl/en/en_pokaz.php?znalezione=1243

Taxi på lördag förmiddag till Center for Contemporary Art-Palac Ujazdowski, kostar 40 SEK. Adress: Aleje Ujazdowskie 6. Tar 20 minuter från hotellet. Kolla öppettider här: http://csw.art.pl/new/basis_e.html Entré 30 SEK. Lunch på museet med 2 rätter (mycket bra) 100 SEK.

Taxi från Palac Ujazdowski till Zacheta (National Gallery of Art) kostar 15 SEK, tar 10 minuter. Adress: Plac Malachowskiego 3. Entré 25 SEK. Kolla öppettider här: http://www.zacheta.art.pl/index.php?homepage=1&lang=2

Taxi från Zacheta till Raster kostar 15 SEK, tar 10 minuter. Adress: ulica Hoza 42. Kolla öppettider här: http://raster.art.pl/gallery/

Tillbaka till hotellet på kvällen med taxi 40 SEK, tar 20 minuter.
Och så tillbaka till Stockholm på söndag efter lunch, 75 SEK till flygplatsen.

Kolla till nästa resa:
Polska institutet i Stockholm. Adress: Villagatan 2.
http://www.polskainstitutet.se/

Galeria Le Guern. Adress: ulica Widok 8, Warszawa.
http://www.gallery.leguern.pl/

Fundacja Galerii Foksal. Adress: ulica Górskiego 1A, Warszawa.
http://www.fgf.com.pl/

http://intressant.se/intressant

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Jag har placerat min blogg i Tensta på bloggkartan.se